Amerikas Nationaldag!

Hej mina vänner!
Idag firar alltså amerikanarna sin självständighetsdag, Independence Day, 4th of July. I allra största motsats till oss svenskar så firas 4th of July med pompa och ståt i hela USA. Det är parader och musiktåg, cirkus och fyrverkeri och patriotismen flödar över i stora mått. Trots att amerikanarna egentligen inte är ett eget ursprungligt folk (och land) utan deras folkmängd är uppbyggd egentligen av alla oss i Europa så finns det nog inget annat land som är så stolta över sin självständighet som amerikanare. I min ungdom gick jag i en amerikansk skola under närmare fyra års tid så jag har upplevt deras patriotism på nära håll. Då detta var i ett annat land än USA så kan jag inte påstå att jag upplevt själva firandet av dagen men däremot hysterin kring den. Det får mig att undra varför vi svenskar inte firar vår egen nationaldag? Är vi inte stolta över Sverige och vårt folk? Vad är det för fel egentligen? Jag vet inte….. det får anstå till en annan dag. Det är för varmt idag för att kunna tänka klart.
 
Jo värmen är här. Just nu 23,2 grader i skuggan i mitt köksfönster, och klockan är 10:55. Det blir (är) alltså ännu en varm dag. Puh! Jag hade nog inte klagat så mycket om jag kunde ta hunden med mig och köra bil upp till ett gammalt vattenfyllt stenbrott som ligger uppe på Söderåsen, där vattnet är djupt, klart och kallt, och ta ett dopp tillsammans med Nixon, min hund. Kruxet är att jag för det första inte har någon bil för närvarande vilket i sin tur beror på att jag inte heller har kvar mitt körkort just nu.  
Fast det ligger i tiden att försöka få tillbaka körkortet nu. Måste bara få mina tummar loss och sätta igång processen. Så att kanske, kanske nästa sommar jag äntligen har "kortet" tillbaka och kan göra alla de där utfärderna som jag sitter och suktar efter nu. Håll tummarna!!  Tänk på mig i värmen där ni ligger på stranden eller liknande och myser!!
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Amerikas Nationaldag!

  1. Maria skriver:

    Hehe då tycker jag ju att tummarna får ju komma loss en dag.. så kör jag dig o Nixon (o kanske resten av familjen också) upp till Stenbrottet! Kram

Kommentera

