Stillhet

Så här dagarna efter mordet på kvinnan som hittades i fredags så har jag lagt märke till en underlig stillhet. Kanske allra mest märkbar bland den äldre populationen i området. De äldre herrarna och damerna som annars brukar sitta och språka och umgås på parkbänkarna utanför våra bostadshus. Särskilt just de bänkar som vetter ut mot gräsmattorna längs Västergatan är tomma. Det är just den sidan där kvinnan hittades bland buskaget som omgärdar en liten lekplats som ligger utmed gatan och snett bakom busshållplatsen. Eftersom jag själv bor i motsatta änden av den sträckan och dessutom passerar den flera gånger dagligen tillsammans med hunden så har det ju blivit så att man alltid hälsar på varandra när man passerar. Men under lördagen rådde bara stillhet. Bänkarna gapade tomma och ingen var där. Det var riktigt ödsligt. Den mänskliga frånvaron var så väldigt påtaglig och jag tänkte för mig själv hur underligt det är med saker som man inte direkt är medveten om att man vant sig vid. Insikten kommer inte förrän något förändrats, först då inser man vanans makt. Jag insåg att jag verkligen saknade dessa gamlingar. Bara det faktum att de inte var där sade så mycket om vidden av deras upplevelse av mordet på den här kvinnan och jag blev så ledsen för deras skull. Ledsen för att deras bräckliga trygghet skakats om och blivit om möjligt ännu skörare, ledsen för att man som gammal idag inte kan få vara trygg i vårt samhälle, ja tusen olika tankar flög genom mitt huvud. Fast känslan som dröjde sig kvar var ändå mest känslan av tomhet och ödslighet och av att något hemvant saknades. Det var med vemod jag avslutade kvällsrastningen av min hund igår.
 
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
 
Hade egentligen tänkt bifoga länk till artikel om mordet men insåg just hur bisarrt det vore…. Skäms på dig själv Carina!  Lägger istället in en bild som passar lite bättre i sammanhanget.
 
 
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

