Lata lördag

Rubriken syftar inte på att jag latar mig denna lördag utan snarare på att resten av familjen gör det. Vilket i sin tur innebär att jag också kan ta det lite lugnt. Fast jag hade ställt klockan på ringning 06.00 för att jag hade tvätt i tvättstugan som skulle hämtas innan klockan 07.00. Gissa om jag var desorienterad när den ringde. Kunde inte fatta varför den ringde, visste ju att det var lördag? Ni vet de där sekunderna innan tankarna har klarnat helt. Sedan minns man och tänker: "Javisst ja!" Vad sjutton är det som låter här? Har gått ifrån datorn 2 gånger redan för att försöka hitta var det kommer ifrån men hittar inget. Mycket skumt! Låste t o m ytterdörren så att ingen går in när jag inte hör det. Sitter ju med hörlurar på liksom. Det lät som om någonting ramlade i backen, fast det konstiga är att hunden reagerar inte??? Fattar inget. Nåja, skulle jag höra det igen tänker jag strunta i det (om inte hunden märker det) Faktum är att jag är lite harig av mig när jag är ensam.  Har varit mörkrädd i hela mitt liv och är det fortfarande. Och även om alla är hemma men det bara är jag som är vaken så kan jag också bli rädd. Känns riktigt pinsamt att erkänna men det är sant. Trodde i 20-års åldern att det nog skulle försvinna så småningom ju äldre jag blev men jag hade fel, så nu har jag accepterat att jag nog får leva med det. Det är ju inte så att jag kissar på mig av skräck direkt men jag känner ett rejält obehag, pulsen ökar och jag blir svettig, adrenalinet pumpar. Oftast blir det ett rejält antiklimax när man konstaterat att det som skrämde en inte var något läskigt alls. Men det har funnits tillfällen då man inte har fått någon ordentlig förklaring på sådant som hänt och då sitter rädslan i mycket längre. Då hoppar man i taket för ingenting. Ja herregud så det kan vara!! Ganska kul när man ser det från den humoristiska sidan!
 
Sonen började skolan igår. Inga lektioner eller så, bara upprop men terminen har åtminstone börjat i och med det. Han går tredje och sista året på El-linjen i Helsingborg. Tösen min börjar i nian på måndag här i Billesholm. Hon har fått för sig att hon ska ta ett sabbatsår efter det men jag har andra planer. Hennes bror hade också samma idéer när han gick i nian men han ändrade sig efter lite diskussioner om hur smart det egentligen var och vilken effekt det skulle få på hans ekonomi. Så jag får leta upp mina argument igen och ge mig på flickan den här gången. Utsikterna att lyckas är inte lika stora när det gäller henne fast pengar eller snarare brist på pengar är ett riktigt bra argument för att få henne att fortsätta direkt till gymnasiet. När det gällde hennes bror kunde jag vädja till hans intellekt men när det gäller Lina svider det nog mest i plånboken (det heter det ju inte när det är tjejer, börsen låter dumt men är nog mer rätt att säga). Jag har två terminer på mig att få henne att tänka om så jag hoppas det går vägen.
 
Idag är det meningen att Lina och jag ska åka till Helsingborg och handla, fast det skulle vi gjort igår också egentligen men då kunde jag inte väcka henne i tid. Hon sitter uppe alldeles för länge om nätterna. Får se hur det går idag…. blir inte lätt.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

