Kylan har kommit

Igår kväll kom kylan till Skåne på riktigt. Det var lite småkallt under dagen men soligt så då märktes det inte riktigt, fanns liksom bara under ytan så man bara knappt kunde ana den. Men så fort solen gått ner blev det råkallt med en gång. Brrrr! Man fick minsann snabbt leta fram vinterjackan och ett par tunna handskar, så snabbt vände det. Underligt, det var precis som om moder natur visste om att det stod den 30 september i almanackan och tänkte Hoppsan! Det är visst dags att ändra årstid! Vi slänger in Hösten nu på en gång! och vips så blev det så. Den 1 oktober… det brukar vara ett datum som väcker lite blandade känslor hos mig. Det har tidigare varit en slags bekräftelse på att vi är på väg mot mycket mörkare tider och det brukade ge mig en stor svart sten i bröstet, för då visste jag att jag innan våren kom ofelbart skulle må riktigt dåligt, och det var ju absolut inget att se fram emot. Nu är det tack och lov inte så längre (peppar, peppar, ta i trä!) för av någon anledning så har jag inte behövt någon psykofarmaka alls sedan jag påbörjade min metadonbehandling och i januari är det fem år sedan. På något mystiskt sätt så hålls mitt mående i balans av metadonet. Jag har inte forskat i det utan jag är mest tacksam över att det fungerar. Som de säger "Why fix it, if it’s not broken?"
 
Det har verkligen varit en händelserik vecka och det har känslomässigt varit väldigt slitsamt. Jag känner mig helt emotionellt tömd och nästan lite bedövad. Behöver fylla på reserverna igen, hur man nu gör det. Jag har i a f lyckats få en tid till min dotter Lina på BUP i början av nästa vecka så att vi får ordning på den situationen och så min stackars älskling kan få hjälp att må bättre. Samma dag är vi också kallade till ett möte på Soc beträffande en anmälan som de hade fått från skolläkaren på Linas skola där hon hävdar att Lina är i farozonen på grund av sina alkoholproblem. Ni anar inte hur befängd hela den här situationen är. Jag har aldrig träffat den här läkaren och Lina har träffat henne en gång och det mötet var väldigt underligt och ensidigt och slutade med att Lina reste sig upp och gick därifrån. Lina har verkligen inga problem med alkohol. Hon har ett alldeles normalt förhållande till alkohol för hennes ålder. Jag vet att hon inte är absolutist men vilka 15-åringar känner ni som inte provar på alkohol? Vad gjorde man själv i den åldern? Jag vet hur och vad min dotter dricker. Jag vet alltid var hon är när hon dricker, vem hon är med, var hon ska sova om hon inte ska sova hemma osv osv. Efter en fest som Lina har varit på pratar hon och jag alltid genom vad som hände nästa dag. Jag är inte ett dugg orolig för Linas alkoholvanor och jag kan för mitt liv inte begripa hur och varför den här skolläkaren kommit fram till den här slutsatsen. Hon verkar vara helt inkompetent att arbeta med ungdomar och skolelever om det här är ett exempel på vad hon brukar prestera. Jag kan heller inte förstå hur hon kan kalla min dotter till ett möte där hon har för avsikt att konfrontera Lina angående detta och inte samtidigt kalla även mig till detta möte? Där ska minsann vara en eller båda föräldrar närvarande vid tillfällen då sådana här anklagelser ska göras. Min flicka är minderårig och jag har rätt att vara närvarande (jag har kollat upp det). Den enda gången man bara kallar eleven eller barnet ensamt utan föräldrar är om det rör sig om misshandel el liknande och det förstår man ju. Men i det här fallet fanns inga sådana omständigheter. Hela historien är helt befängd. Jag ringde till vår tidigare socialassistent för att få reda på hur jag skulle göra för att anmäla den här läkaren och samtidigt berättade jag vad det var som hade hänt. Jag har fullt förtroende för den hät tjejen. Hon har varit närvarande de flesta av alla de år jag har haft med Soc att göra. Hon håller med mig om att det inte får lov att gå till som det hade gjort. Hon uttryckte något i stil med att det var urklantigt skött från skolans sida och sedan sa hon att hon skulle kolla upp om det hade kommit in någon anmälan. För det var nämligen så att den här skolläkaren hade hotat min dotter med att anmäla henne till Soc under det här s k mötet de hade. Dålig stil tycker jag, att kasta något sådant i ansiktet på en tjej som precis har flyttat hem efter att ha varit placerad i familjehem i sju år. Hur som helst. så visar det sig att den här anmälan verkligen hade kommit in till Soc. Jag blev bara så snopen! Jag förstår inte vad den här läkaren grundar sin anmälan på? Fast jag är inte orolig för att det ska bli någon utredning om detta för det finns som sagt inget att utreda. Jag är bara så j-vla FÖRBANNAD!! Får vuxna människor i förtroendeställning göra så här mot våra barn? Vart är då skolan på väg? Ja det är en tråkig historia det här och det bara kom så fel just nu när Lina mår så taskigt som hon gör. Det här var verkligen det sista hon behövde just nu, stackars liten. Nåja, det här löser sig och det gör säkert Linas mående också bara hon får hjälp och sedan går vi vidare en eller ett par erfarenheter rikare!!
 
Från det ena till det andra. Jag har nämligen födelsedag i slutet av denna månaden så jag har tänkt börja bearbeta mina familjemedlemmar lite diskret redan nu och försöka styra in dem på det som jag önskar mig allra mest, nämligen en digitalkamera, Jag har verkligen fått blodad tand vad gäller bildhantering men skulle ju helst av allt vilja arbeta med mina egna bilder och inte bara material jag hittar på nätet. Så just en egen kamera står väldigt högt på önskelistan. Men de är ju inte så billiga så vi får se om de kan få ihop det. Annars är jag villig att själv skjuta till det som eventuellt skulle fattas. Lite förmätet känns det som, att diskutera presenter på det här sättet. Det är inte likt mig alls. Usch, nu skäms jag! Jag som alltid har varit helt nöjd med att bara bli uppmärksammad. Har aldrig brytt mig om presenter egentligen. Måste verkligen vilja ha den här kameran, eller hur? Det får bli som det blir. Jag kan ju själv gå och köpa en kamera också om jag så gärna vill… hehe! Den som lever får se. Nu ska jag kasta mig ut i cyberspace för att leta upp några nya, coola länkar som jag kan lägga upp här på min sida. Cya!!
 
 
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

