Äntligen!

Idag har jag dragit en lättnadens suck som verkligen kom ifrån hjärteroten. Skolstrejkande dottern som jag har nämnt tidigare har äntligen fått en praktikplats att vara på istället för att gå i skolan. Och efter jullovet blir det en kombination av båda delarna. Så jag hoppas att jag äntligen kan få skönja slutet på den här jobbiga perioden. Det har frestat på mer än vad man tror ibland. Jag är själv uppfostrad på ett helt annat sätt än hur jag själv har valt att uppfostra mina egna ungar. Jag vill att man ska kunna lita på varandra och att det ska finnas en ömsesidig respekt och tilltro i botten. Jag vill banne mig inte ha en massa liv och kiv och gap och skrik. Anser att man inte kommer någonvart på det sättet. Fast jag ska villigt erkänna att dessa mina metoder som har funkat så bra med sonen verkligen har fått mig att misströsta riktigt allvarligt vid ett antal tillfällen vad det gäller dottern, hehe. Fast jag klänger mig fast vid min övertygelse att slutresultatet ändå blir så bra som jag önskar mig. Jag har ju faktiskt åtminstone fått facit i hand på en av ungarna, så kan jag bara behålla tålamodet med lilltjejen så är jag till 99% säker på att vi når i hamn även där.
 
Går nu omkring på dagarna och skriver listor i huvudet i tid och otid. Lista på vad som ska handlas, listor på julklappar, listor på vad som ska städas klart innan jul, ungarnas önskelistor m m. Jag är en ganska ordningssam person egentligen, visst har det värsta klingat av med åren men ett visst mått av kontrollfreak finns det fortfarande hos mig. Det kan man ju inte rå för, eller hur? Jag har verkligen varit odräglig en gång i tiden. Då gick alla måsten före all julefrid vilket slutade med att juletid var den stressigaste tiden på året för mig. När jag väl blev klok på att det var jag själv som skapade stressen och att det mest var jag som hade föreställningar om den perfekta julen så kunde jag börja släppa efter på mina egna krav. Och nu för tiden gåt det nästan för bra ibland, vilket innebär att jag i stället kan vara ganska sent ute med saker och ting. Fast i slutändan blir det ju jul ändå och allt brukar bli helt ok till slut i a f. Så stressa absolut inte ihjäl er nu innan jul! Det blir ingen människa gladare av, tvärtom! Tjingeling!
 
 
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Äntligen!

  1. L skriver:

    Hej…slumpades in på din sida och började läsa….känner igen mig med din dotter….min son har skolvägrat, jag vet vad du går igenom =)Lotta

Kommentera

