Olika synsätt

Vill bara nämna ett par saker apropå den nya våldtäkten på Husbybadet.
 
Var i stan igår med dottern, hon skulle på återbesök till Kirurgen efter sin trafikolycka i slutet av januari, och jag skulle till Metadonteamet och hämta mina doser. Jag satt och läste Metro på bussen på väg in till stan och läste då om den nya våldtäkten som skedde på Husbybadet. Blev lite förvånad över brottets rubricering eftersom det inte var ett fullbordat samlag.
Jag visste helt enkelt inte att det kan rubriceras som våldtäkt utan att samlag fullbordats. Trodde kanske att "sexuellt ofredande" eller liknande var liknande var rätt term.
 
Så jag frågade dottern, som är 16 år, hur hon definierade "våldtäkt" och fick samma svar där, att våldtäkt är när någon tilltvingar sig samlag mot nekande.
Jag berättade för henne vad som stod i tidningen, att den här 20-årige killen hade använt sina fingrar till att penetrera flickan, och att det rubricerades som en våldtäkt, och även hon blev förvånad.
 
Jag försöker absolut inte moralisera över själva gärningen utan försöker istället belysa det faktum att vår uppfattning om brottets natur i det här fallet är väldigt skev, då man som både barn och vuxen inte betraktar denna gärning som våldtäkt, utan som något som inte var lika allvarligt.
 
Är det så illa ställt med våra värderingar och vårt moraliska tänkande att vi bedömer gärningen vara mindre allvarlig p g a att samlag inte förekom?
 
Jag tänkte själv tanken automatiskt då jag läste artikeln, "jaså, var det bara det han gjorde". Blev arg för att jag tänkte så och kunde inte låta bli att fråga varför?
Testade på min dotter och fick samma reaktion där.
 
Vad är det då för fel?
 
Tål att tänka på… 
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Olika synsätt

  1. Unknown skriver:

    återtåget kommer kraam!/Pale  ha det gott.

Kommentera

