Valborg kom och gick!

Idag har vi alltså 1:a maj och ännu är det så tidigt att jag ej kunnat höra musikkåren eftersom de inte har börjat. Valborg kom med gråa skyar och lätt regn, i stort sett under hela dagen. Fast då jag och mina "killar" gick kvällspromenad hade regnet upphört och plötsligt tittade solen fram! Alldeles lagom till valborgsfirandet på den stora gräsplanen utanför min lägenhet. Det blev en riktigt vacker kväll till slut, lite kylig bara sådär som valborg "ska" vara.
 
Tyvärr avslutades firandet här utanför med ett fyrverkeri, vilket jag totalt glömt bort att de brukar göra. Vilket fick till följd att jag hade en totalt vettskrämd hund och en unghund som blev väldigt orolig och upprörd eftersom han inte kunde förstå vad det var som gjorde hans mentor så fruktansvärt rädd att han darrade i hela kroppen. Borde ha tänkt på detta i förväg men inför nästa års valborgsfirande har jag nu garderat mig genom att anteckna i almanackan en vecka i förväg att jag måste ordna medicin till den äldre hunden. Har fått göra likadant inför nyår eftersom han numera blir så rädd att han verkligen lider, och det står jag inte ut med att se honom genomgå fler gånger. Då har jag hellre en s a s "drogad" hund som kan sova genom eländet. Fast jag måste erkänna att jag helst hade sluppit medicinera honom. Men tyvärr utvecklas hans rädsla i fel riktning, dvs han blir bara mer rädd för varje år som går.
 
Finns det någon som läser detta som har erfarenhet av hund som är rädd för fyrverkeri och smällare så tar jag gärna emot tips och råd. Vill inte heller att unghunden, som nu är 9 mån, ska "ärva" denna rädsla. Hur ska jag bära mig åt för att förhindra det? Hoppas på hjälp! Ska även lägga ut frågan på de hundforum jag är medlem av här på nätet.
 
Mina ungar stannade hemma denna valborg! Båda två faktiskt! Hade nog väntat mig att min son skulle vara hemma men trodde bergsäkert att min dotter hade något planerat. Fast hon vaknade och kände sig väldigt förkyld och hängig så hon hade ingen lust att följa med sina kompisar ut igår och det var ju skönt på sätt och vis, tyckte i a f jag. *ler
 
Hoppas att alla ni också hade en trevlig Valborg!
 
 
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Valborg kom och gick!

  1. Doris skriver:

    Aj ja, det är tråkigt när de stackarna blir så rädda… Vår sista hund var en Collie och hans första nyårsafton sprang han och gömde sig under dubbelsängen, året efter gjorde han det också men då hade han växt så mycket att vi fick lyfta sängen så att hundstackaren kunde komma fram när smällandet slutade!
    Tyvärr har jag inga tips att ge dig, vet att min syster alltid får lugnande medecin åt sin hund :(…
    Vad skönt för dig att barna ville vara hemma  igårkväll, läste att det hade hänt en hel del den natten, vi firar inte Valborg så jag slapp vara orolig ;).
    Sköt om dig!
    Kramar,
                 Doris

  2. Unknown skriver:

    Härligt att du hadde koll på barnen!/Vad gäller hundarna så kan man bara finnas till o vara trygg i sig  /kramen Pale! finns faktiskt öronskydd för hundar men hmm inte min grej liksom! utan prata med hunden hela tiden när det är som värst så kommer han/hon  se att allt går bra  jihhaaaaaa   / Pale… mums! min skulle få en öl 
    (och en liggandes kram under hela tiden det var jobbigt!  den funkar!/Pale ) Då vet hunden att husse matte eller /Pale finns o inget e farligt.ler!…………………

Kommentera

