Lördag i sommarfagert Skåne

Äntligen en lugn och skön söndagmorgon alldeles min egen. Njuter av tystnaden som då och då bryts av dova snarkningar. Sonen har jobbat långa nattpasset inatt, 8½ timme. Han slutade kl 01 och brukar vara hemma efter ca 15 min men inatt dröjde det mycket längre. Det visade sig att han hade fått punktering på cykeln och fått leda den hem, stackarn. Får fixa till det under dagen idag så han kan cykla inatt igen. Ändå tur att vi bor ganska nära Findus, hans arbetsplats.
 
Sitter och dagdrömmer om majestätiska berg och blått hav just nu *ler. Har varit inne och tittat på foton hos en bloggkompis som bor på Island.  Har alltid vetat att Islands natur var storslagen, men blir lika slagen av beundran varje gång ändå. Jag är ett äkta naturbarn. Skulle jag någonsin bli tvungen att välja mellan skog, hav eller berg och slättlandskap, hade jag fått problem. Kan inte tänka mig att ge upp det ena på bekostnad av något annat. Älskar skog men också havet, får väl hitta något mellanting antar jag.  Kompromissa helt enkelt…
 
Mina "pojkar" börjar röra på sig i andra rummet hör jag, det dröjer inte länge då innan de kommer och sticker nosen i knäet på mig och ber med sina ögon om att få gå ut. Se där! När man talar om trollen! Ja ja, det är bara att gå ut och göra frukost åt dem. Kommer tillbaka strax…
 

 
Jaha då var vi tillbaka. Fortfarande ganska svalt men man kunde känna värmen som var på väg. Jag brukar försöka passa på att gå ut med dem så tidigt som möjligt om morgnarna för sedan blir det ingen rejäl rastning igen förrän senare på kvällen. Vi tar en tur på eftermiddagarna med men då är det oftast för varmt för dem. Önskar så att jag fortfarande hade bil så vi hade kunnat köra till något hundbad och bada med dem, det hade varit så härligt att se dem i vattnet! I stället håller vi tillgodo med vår lilla bäck som rinner genom samhället, på några ställen kan de nästan doppa sig, åtminstone till hälften *ler. Vattennivån har sjunkit drastiskt de senaste veckorna så nu är det inte mycket vatten kvar. Men än så länge rinner det klart och friskt, så om kvällarna efter att hundarna är rastade går vi till bäcken så de får dricka och svalka av sig. Whiskey, unghunden, lägger sig gärna mitt i bäcken och dricker, medan Nixon inte gärna vill bli för våt.
 
Ska inte göra något särskilt idag mer än att tvätta, men det är inte förrän mellan kl 17-22 så det är goda tider tills dess. Ha det bra i sommarvärmen vänner!
 
 
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

