Tidig morgon

Arla morgonstund är här igen, men jag trivs vid den här tiden på dygnet, då alla andra sover så sött och jag har en stund för mig själv. Har varit och satt på kaffekokaren och ska strax hämta en nybryggd kopp.  Ska bli så gott! Solen är redan uppe en bit på himlen, känns lite olustigt att ljuset återigen är på väg att försvinna. Sakta men dock säkert blir det så småningom alltför mörkt igen. Inget man ser fram emot precis. Konstigt nog är det något jag går runt och har i bakhuvudet under hela sommaren så snart midsommar har passerat.   Fast ännu är det en bit kvar!
 
Sonen kommer strax hem ifrån sitt nattskift. Väntar honom när som helst nu. Tycker att han är så duktig med sitt första jobb. Vi pratade lite igår och han tyckte att det var lite olustigt att bara ha en tidsbegränsad anställning. Han vill så gärna få en tillsvidareanställning och jag förstår honom. Det är inte lätt att planera sin framtid när man inte vet hur ens ekonomiska situation kommer att se ut.
 
Det gäller ju oss alla. Eftersom han är ny på arbetsmarknaden har han inga arbetslöshetsförsäkringar som fungerar förrän han blir 20 år. Så om de inte får något jobb efter gymnasiet direkt så kan det bli väldigt drygt att gå utan pengar tills dess man blir 20 år. En del unga blir tvungna att söka socialbidrag för att klara sig under tiden. Själv hade jag tänkt att det fick gå som det ville men jag vägrar acceptera att min son blir tvungen att ansöka om ekonomiskt stöd från sociala myndigheter innan han ens fått sitt första arbete.  Är det verkligen så vi vill att vårt samhälle ska se ut? Att våra ungdomar ska tvingas gå till Soc innan de hunnit få luft under sina vingar?
 
Skandal!!!!!!
 
 
 
Ja sen måste jag bara få säga att min dotter är bäst, ja hon bara helt klart äger  😛
 
 
 
 
 
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

