Blåsigt värre!

Det är andra dagen i rad nu som vädret börjar visa tecken
på att hösten närmar sig.
Ännu inte särskilt kallt, men blåsigt och molnigt
med regnstänk här och där.
Vinden ruskar runt rejält i pälsen på mina två fina hundar,
som är nybadade och glänser i solen med
sina blanka pälsar.
Jättefina är de!!!
 
Idag är det en stor dag!!
 
  Min lillasyster fyller nämligen år idag! 
 
 
Hennes tur att bli 40 nu,
hoppas att hon får en riktigt fin dag!
Hon är yngst av oss tre systrar,
min mellansyster fyllde 40 förra våren
och själv blir jag 43 nu i oktober,
så vi är födda ganska tätt kan man nog säga.
 
Det har varit på både gott och ont under våra
uppväxtår, att det nästan inte varit någon åldersskillnad.
I tonåren var det väl lite problematiskt mellan varven,
kan jag tänka
och hade min mamma och pappa ännu varit i livet
hade de säkert hållit med mig.
 
Fast då vi blev lite äldre hade vi stor glädje av varann,
särskilt efter det att vi själva bildade familj.
Det blev rejält stora barnkalas vill jag lova
eftersom jag har 3 barn, min mellansyster har 5 barn
och min yngsta syster har 3 barn…
 

 
Klockan närmar sig 07:20…
 
Sonen ska väckas kl 07:30 så det är strax dags,
sedan är hundarnas tur,
de ska ha mat och sedan ger vi oss ut i blåsten.
 
Fast det är inte kallt idag heller såg jag,
har en digital termometer monterad i köket
där jag ser både ytter- och innertemperatur.
Ett väldigt bra hjälpmedel när man försöker besluta sig
för vad man ska ha på sig under dagen.
 
Hundarna börjar nu röra lite på sig…
 
Jag antar att de märker att det snart är väckning
på gång här.
Jag hör vinden vina runt knuten och det tjuter i fönster-
springorna.
Jag älskar vädret och dess kraft!!
 
"Det finns ju inget dåligt väder,
bara dåliga kläder!"
 
Och hur sant är inte det?
 
Vilket genast påminner mig om att jag måste inhandla ny
regnklädesutrustning inför hösten, det ska bli
nya gummistövlar eller allvädersstövlar samt en
regncape av något slag,
en sådan modell som man bara trär över huvudet
och där man har sina vanliga kläder under.
Eller så blir det en regnjacka med huva,
det återstår att se.
 
Tills dess får jag klara mig med det jag har!
 
 
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Blåsigt värre!

  1. Doris skriver:

    Här blåser det också friska vindar och är ruggigt  …. I dag är Mummi iväg med de andra bönderna uppe i fjällen för att hämta hem våra får, jag ska snart iväg till den gemennsamma fållan för att sortera fåren när de kommer dit och sedan ska de fösas hem.
    Sköt om dig!
    Kramar, Doris

Kommentera

