forts Missbruk beivras

dagens blogg är en fortsättning på gårdagens…
 
Jag ligger alltså för närvarande i startgroparna att återigen förändra mitt liv,
till det bättre då förhoppningsvis.
Som jag nämnde igår dras man som metadonist med diverse otrevliga
biverkningar, som med all annan medicin finns det såklart en baksida på
medaljen också.
 
En av dessa är att kroppen lagrar vatten, man går alltså upp i vikt, och
vilken kvinna kan anse det vara något positivt?!! Ja inte jag i alla fall!
Jag har dessutom redan förut sämre förutsättningar då jag i så gott som
hela mitt liv dragits med ett större eller mindre antal "trivselkilon".
Det här fenomenet var något jag kände till om behandlingen i
förväg och som jag redan från början beslutade mig för att vara extra
vaksam på, men jag bedrog mig på den punkten.
Med facit i hand har jag de senaste åren gått upp alldeles för mycket
för att jag ska känna mig tillfreds med mig själv.
Ett byte av medicin skulle ändra på detta…
 
Metadon lägger lock på känslolivet i allmänhet. Man går omkring
lite "bedövad" eller "avtrubbad" om ni förstår.
Det här är ju en effekt man som opiatmissbrukare faktiskt
eftersöker eftersom det oftast är för mycket känslor som sliter
i en då man är drogfri.
Men jag har upptäckt att med tiden så har jag känt mig alldeles
för avtrubbad. Jag vill inte längre begränsa mina känslor utan
vill kunna känna fullt ut! Jag inser att det antagligen blir en
känslostorm utan like men jag känner mig redo att möta den.
Ytterligare ett skäl att byta medicin alltså…
 
Sedan finns det ju såklart även andra vinster att göra rent
hälsomässigt, jag behöver inte nämna dem alla individuellt utan
nöjer mig med att generalisera här.
 
Sedan finns det ju något som heter sexualdrift, och då säger jag:
Vad är det?
Jo allvarligt talat är det så här illa ställt med den biten. Man skulle kunna
skämta om det men jag har redan gjort det i flera år nu och det är
faktiskt inte roligt längre. Jag vill inte ens gå in på hur många år sedan
det var sedan sist, utan vi kan väl bara säga att det är något som
man i min ålder (42) inte ska behöva ha lagt på hyllan i alla fall.
Visst kan man klara sig utan men varför ska man behöva det?
När jag nu har det i min makt att ändra på även detta så tänker
jag nu göra det.
 
Kort sagt, jag har upptäckt fler och fler nackdelar med mitt metadon
och insett att det finns övervägande fördelar med att byta.
Tiden är mogen för min del!!!
 
Med allt detta sagt, känns skönt att ha lättat mitt hjärta, så hoppas
jag bara att det finns någon som vill önska mig Lycka till!!!
 
På återseende vänner… =D 
 
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

En kommentar till forts Missbruk beivras

  1. Doris skriver:

    Kära, kära Carina!
    Vill bara börja med att gratta dig till att ha lyckats så bra att få ett nytt liv, BRA GJORT 😀 ! Det har säkert inte alla ggr varit lätt, men som du ju själv skriver har du ju nu så mycket att leva för, dina barn och dina hundar inte minst …
    Och visst vill jag önska dig 1000 ggr om LYCKA TILL !!!
    Det blir väl kanske tufft att byta medecinen men om du känner att det håller på att gå att skogen kan du då inte få Metadon igen !?
    Så har du ju oss kompisar här på "spacen" som kommer tills att stödja dig i våra tankar och du kan "skriva av" dig till oss ;0) …
    Nej, nu måste jag slänga mig i min mögliga dusch, ska till stan och titta på duschkabiner och kakel 😀 ! Min Mor var nämligen så söt att ge mig och mina syskon ettt litet förskott på arven efter Far och här ska det renoveras badrum ;D!!!!!
    Ännu en gång; LYCKA TILL och var gärna lite flitigare att skriva så att man inte går och blir orolig för dig ! Behöver ju inte skriva hela uppsatserna, bara en rad då och då ;0) ….
    Massor med kramar!
                                 Doris

Kommentera

