Äntligen!!!

Hej mina vänner!
 
Nu är jag äntligen hemma igen efter ha ha varit inlagd på sjukhus sedan förra onsdagen. Och jag är faktiskt väldigt stolt över mig själv!! Hihi.. Jag fixade det!! Trappade ut det sista metadonet till lördagen, fick vara helt medicinfri under
söndagen och fick sedan börja min nya behandling med Subutex i måndags.
 
Det var ingen dans på rosor men det gick över förväntan. Jag hade ställt in mig på att bli riktigt dålig men det blev inte fullt så svårt, fast om jag ska vara helt ärlig så var söndagen inte precis den roligaste dagen jag haft på sistone, fast med hjälp av personalen på avdelningen samt en del av mina medpatienter så tog jag mig igenom den till slut.
 
Så numera är det slut på alla små flaskor och istället tar jag en tablett på morgonen som ska smälta under tungan, smakar inte direkt gott men men, man vänjer sig väl. Läkaren har berättat att det kommer att ta cirka 2-3 veckor innan jag är helt inställd på den medicinen och det kommer att gå lite i vågor eftersom det fortfarande finns rester av metadon i min kropp. Anledningen till att man helt måste sluta med metadon innan man på börjar den här behandlingen är att dessa två läkemedel är s k antagonister till varandra, så om jag har metadon i kroppen och tillför Subutex i ungefär motsvarande mängd så tar de liksom ut varandra helt och man blir abstinent istället. Och det vill man ju undvika om möjligt såklart.
 
Så nu ska jag ställas in på en daglig dos som fungerar för mig och det görs genom att jag, via samtal med min handläggare på mottagningen, rapporterar huruvida jag känner att dosen räcker runt hela dygnet eller ej. Så ökar den då med lite i taget tills jag känner mig nöjd. Så nu är det meningen att jag ska känna mig piggare och orka mer samt det bästa av allt, gå ner i vikt!! Det är ett av de största skälen till att jag byter, för jag trivs verkligen inte med alla extrakilon som metadonet har gett mig. Så idag ska jag kontrollväga mig och sedan väga mig varannan vecka för att se så att det verkligen sker resultat. Min familj tyckte faktiskt redan att det syntes i ansiktet. Kul!!
 
Jag känner mig pigg och lätt om hjärtat och har stora förhoppningar inför framtiden. Inatt har jag för första gången på ca 6 år fått sova en hel natt! Åtta timmar i sträck har jag sovit utan att vakna en enda gång! Helt underbart!! Ni anar bara inte hur det är att sova 2-3 timmar, vara uppe 1 timme och sedan sova 2-3 timmar till. Man blir ju aldrig riktigt utvilad även om man tror det. Så redan har jag fått positiva resultat av mitt byte och det gör mig glad.
 
Ses snart igen!
 
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Äntligen!!!

  1. Doris skriver:

    Hej Carina!
    Tack för de vänliga orden, vi fick ju en liten chock för även om min syster hade många sjukdomar var detta inte något som vi hade väntat oss att skulle ske strax …
    Har inte kunnat vara på Internet på en hel vecka nu för min dator fick virus 😦 … Yngre sonen ska försöka fixa den, hoppas verkligen att det lyckas, hade såå mycken tid över som jag inte visste vad jag skulle göra med ;0) !
    Är på tre nattskift i rad nu så därför kan jag äntligen ta en besöksrunda 😀 !
    Så bra att du redan känner positiv skillnad av det nya läkemedlet och att "bytningen" gick över förväntnan bra är ju toppen, GRATTIS !!
    Sköt om dig och jag önskar dig en skön helg !
    Kramar, Doris

Kommentera

