Framsteg

Hur jag än bär mig åt lyckas jag banne mig inte att skriva i bloggen varje dag! Men jag gör mitt bästa i alla fall. Det får duga så länge… Jag kämpar på med min nya medicin och det går faktiskt ganska bra. Jag känner mig mer levande och väldigt mycket piggare, dessutom sover jag sammanhängande och det är ett megaplus! Jag känner mig dock ibland lite snäsig och lättirriterad, men jag hoppas att det är övergående problem. Och jag vet att min familj känner likadant. Min dotter är lite orolig för hur framtiden blir. Det jag tror hon är mest bekymrad över är att hon tror att jag ska genomgå någon slags förvandling och bli till någon person som hon inte känner igen. Hon har pratat med både mig och sin pappa om sina farhågor och vi har båda försökt att förklara att det inte kommer att ske. Fast visst förstår jag hur hon tänker, jag har ju dock haft metadonbehandling de senaste 6 åren och under den tiden har jag ju egentligen inte varit mig själv fullt ut eftersom metadonet lägger lock på känslolivet. Som en kompis till mig uttryckte det: "man känner sig som ett lobotomerat miffo!!"
 
Men det ligger lite sanning i det och det är ju faktiskt den effekten man försöker uppnå då man använder droger för att hantera sitt mående. Undrar om någon såg programmet "Faktum" som gick på SVT1 häromkvällen och som handlade om narkomanvården, eller snarare bristen på densamma, i Sverige. Det var ett väldigt träffande porträtt som speglade de fördomar som finns gentemot metadon- och Subutexbehandling även inom "systemet". Om ni missade programmet och vill se det så tror jag att det går i repris nu under helgen, 28-29 oktober. Den springande frågan var varför just missbrukare som, verkligen både behöver och vill ha vård genom denna typ av behandling, inte kan få det på ett smidigt sätt. Utan att hindras av socialassistenter som inte begriper bättre, okunnighet och fördomar i allmänhet. Vad tycker ni? Är det "vettigt" att narkomaner dör medan de försöker trassla sig genom alla hinder som står i vägen för missbruksvård genom denna typ av behandling? Jag har själv fått denna kommentar slängd i ansiktet av just en socialassistent i min hemkommun: "Metadon? Men det är ju bara att knarka legalt!" Hur dumma får människor lov att bli egentligen? Jag bara undrar….
 
 
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

