Sportlovsyra!!

Snökaos i Skåne! Ja, inte bara här lokalt utan över hela landet, men här nere på låglandet har vi ju dessutom den förbaskade vinden som ställer till det rejält. Vi kallar det för att snön "fyger" när vinden blåser iväg snön och bildar stora, djupa drivor. Särskilt på vägarna är de här drivorna livsfarliga då de utan förvarning kan dyka upp medan man kör på en annars slät vägyta. Vet inte om fenomenet är allmänt förekommande men i skogrika områden tror jag inte att det inträffar. Jag var i stan igår (Helsingborg) på förmiddagen och redan då hade eländet börjat. Inga större ansamlingar med snö men det blåste rejält! Och så små, små snöflingor som sticker en i ansiktet när de piskar en med vindens hjälp. Man förstod redan då att det skulle bli mycket mer besvärligt om det fortsatte och det blev det också. Egentligen skulle både min son och min dotter varit iväg på olika aktiviteter i Helsingborg igår kväll men de ställde tack och lov in det. Det var osäkert hur lokaltrafiken fungerade och dessutom var vädret inget att hurra för. Så det var skönt att det inte blev av.
 
Imorse ringde tösens tandläkare och avbokade hennes besök idag pga att hennes tandläkare inte hade kunnat ta sig till jobbet. En sådan här dag känns det ganska skönt att inte vara tvungen att ge sig iväg till jobbet. Har varit ute med hundarna nu på morgonen och det var en pärs! De har inte hunnit ploga alla gångvägarna här omkring så vi har varit ute och pulsat fram i halvmeterdjup snö. Besvärligt för mig, hade behövt snöskor idag hehe, men ingen match för hundarna såklar. Båda älskar snö men särskilt Whiskey flippar helt ut när man släpper honom! Han rusar runt i högsta fart för att plötsligt tvärvända så snön sprutar och rusa på andra hållet. Sedan har han skaffat sig en ovana att hugga sig en tugga snö jämt och ständigt som han sedan äter upp. Jag är rädd att han ska få magknip som han stoppar i sig. Kan inte vara bra för honom men det är inte lätt att hindra honom för det händer så hastigt att jag inte hinner ingripa. Fler som har hundar som gör så? Men det var en härlig morgontur i alla fall, trots att jag drattade på ändan då vi skulle korsa en gata, haha. Slog mig inte men det kändes himla fånigt att helt plötsligt ligga och sprattla på vägen!
 
Ni får ha en bra dag och ett fortsatt härligt sportlov!!!
 
 
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Sportlovsyra!!

  1. Doris skriver:

    Här har det snöat hela dagen så jag antar att det snart blir bättre väder hos er, brukar ju vara precis tvärtom, vädret mellan de här två länderan, konstigt ;0) …
    I dag var hantverkaren här och satte plattorna i taket på badrummet och på måndag är det golvet, jippie !! Blir såå glad när det blir klart 😀 !!
    Sköt om dig!
    Kramar, Doris

Kommentera

