Kylig morgonluft

En morgon som den här har jag väntat länge på…!!!
En krispig höstkyla i luften, massor med daggvått gräs och en underbar soluppgång genom träd vars löv så sakta börjar vissna. Jag fick för första gången sedan i våras ta på mig långärmad tröja och min tjocka huvkofta. Även hundarna verkade uppskatta det svalare vädret för de var väldigt pigga på vår morgonpromenad. Vi brukar gå samma runda varje morgon eftersom den är så varierad och dessutom lagom lång. Den tar oss först ut ur vårt bostadsområde förbi busshållplatsen där alla gymnasieungdomar stod och väntade på bussen. Där korsar vi gatan till nästa bostadsområde som består av villor på en mindre yta. Vi går på en gång- och cykelbana som leder bl a till både dagis (åt ena hållet) och ortens grundskola (åt andra hållet), vilket innebär att man får vara väldigt uppmärksam på cyklar som kommer bakifrån eftersom nu skolan har startat här igen. Men mina pojkar är såå duktiga och lydiga, de har lärt sig att vi står stilla i kanten och väntar tills cyklisterna passerat. Vi passerar under en vägtunnel som tar oss till nästa lilla villaområde där vi väljer att gå in och gå genom. Det är ett område med stora gräsytor och en bäck som rinner genom hela, men det främsta anledningen till att jag valt att gå just där är nog framförallt att det är så frikostigt med hundlatriner (heter det så?) längs vägen.
 
Då vi nått slutet har vi kommit fram till ett av ortens dagis och här kan jag välja att antingen gå över stora vägen tillbaka till "mitt" område, eller gå tillbaka till stigen jag kom ifrån genom ett mindre skogsparti. Jag brukar variera lite och ibland blir det som hundarna bestämmer. Ja det är i a f en naturskön runda vi går och den tar ca 45 minuter vilket är ganska lagom.
 
Idag bär det av in till Helsingborg och Substitutionsmottagningen (vilket långt dumt ord!) som vanligt om tisdagarna, fast för första gången på länge är det nog drägligt att åka buss idag, dvs inte så varmt och kvavt.
 
 
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

