Nyår – Fest eller fasa?

I egenskap av hundägare sedan flera år tillbaka har jag fått en helt annan syn på nyårsfirande numera. Min äldste hund har nyligen fyllt 6 år och han har jag haft sedan han var ca ett halvår gammal och vad jag minns av hans första nyår tillsammans med mig, så var han inte särskilt besvärad av raketerna och smällarna då. Vi betraktade nyårssmällandet inifrån min dåvarande lägenhet så han var absolut inte ute i oväsendet. Men det har blivit ett problem som har ökat stadigt i intensitet med åren och numera blir han så fruktansvärt rädd så det är hemskt att se honom lida så. Förra året kände jag mig helt enkelt tvungen att försöka underlätta för honom så jag fick tyvärr ge honom medicin men kunde begränsa det till själva nyårsnatten.

I år däremot är det om möjligt ännu värre!! Eftersom smällandet inte är begränsat till nyårsafton utan pågår från några veckor före nyår till och med ett par veckor efter nyår, har han vid flera tillfällen nästan vägrat att gå med ut. Jag bor i lägenhet i ett större bostadsområde och det bor väldigt mycket barnfamiljer och ungdomar här. Jag har talat med flera av dem och förklarat att mina hundar är rädda och bett dem antingen sluta smälla helt eller åtminstone gå någon annanstans och smälla där det stör mindre, men de bryr sig inte ett dugg!! Varför har ungdomar idag ingen respekt för äldre människor? De som faktiskt bär det största ansvaret är ju deras föräldrar. Lär man inte sina barn att visa respekt samt ta hänsyn numera? Det har jag lärt mina ungar i alla fall. Nu när jag ser någon stå och smälla, eller om jag hör att det smäller på vår innergård, går jag ut direkt och kör iväg dem. Inte lönt att vara vänlig och förklara och hoppas på förståelse för de tar inte det åt sig ändå. Så jag tar med mig digitalkameran ut och jag tar foton på dem jag hinner fånga i objektivet.

Jag har anmält till min hyresvärd att situationen är ohållbar och förra året gjorde jag polisanmälan också men de kan ju inte göra annat än att tala med ungarna. Problemet är ju att så fort polisen kört härifrån så sätter de igång igen. Jag är så arg, frustrerad och ledsen över det här för mina hundars skull!!! Vad ska man göra??? Hittills i år har jag fått ge min gamle hund medicin flera gånger och hur kul är det? Att behöva droga sin hund? Jag har dessutom en hund till, en unghund, som inte varit rädd förut men som nu börjar ta efter den gamles beteende. Det räcker med EN skotträdd hund, jag vill inte ha TVÅ!!!

Är det klokt det här?? Vad tycker ni som läser? Ska jag verkligen behöva antingen resa bort till något ödetorp varje nyår eller behöva droga mina hundar? I Finland får man smälla raketer mellan klockan 18.00 den 31/12 till klockan 06.00 den 1/1, och det fungerar där, varför kan vi inte göra likadant i Sverige? Jag fann följande sajt på nätet igår som jag tycker vi alla ska stödja:

Smällarupproret

Gå in och underteckna namnlistan!! Det har jag gjort!! Du kan dessutom få tips om hur du skyddar din hund inför nyår. Med dessa rader avslutar jag bloggåret 2007 och ser fram emot ett nytt inspirerande 2008. Samt önskar Er alla som läst min blogg ett GOTT NYTT ÅR!!!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nyår – Fest eller fasa?

  1. trtrt skriver:

    Hej Carina. 
    Jag hatar nyår och veckorna innan och veckorna efter….Även jag ringde polisen detta år och gjorde även en insändare i tidningen.
    Jag har ju en liten dvärgpudel som det var första nyår för. Veckorna innan och själva nyår var inga problem hon tog det med ro men dagen efter på em var vi ute på promenad och då börjar en idiot att smälla riktiga raketer, du vet såna som smäller och smäller flera gånger på rad. Hon började fullständigt att skrika av rädsla så jag gick bort och till min förvåning så står det en pappa och smäller raketer med sin lilla son. Jag frågade honom om han inte kunde ha smällt dessa raketer i går då var det var nyår. Förklarade för honom att det finns jätte många hundar som är rädda och bad honom att sluta. Jag hant inte mer än vända ryggen till så skickade han upp en ny raket och jag gick hem med 2 livrädda hundar. Nu är Fiffi livrädd för smällare och jag ser inte fram emot nästa nyår precis. Jag gick hem med mina hundar och hörde att han smällde fortfarande så jag tog bilen och körde bort och ringde polisen. Ja det är ju inget dom kan göra mer än skicka bort en bil och försöka prata med honom. Men i alla fall så såg han mig och kom bort till bilen och jag var riktigt vansinig och sa vilken idiot jag tyckte han var. När jag än en gång säger till honom att det finns hundar som är verkligen liv rädda och vågar inte gå ut och ligger bara och skakar i någon hörna så säger han så här: ja men här går det hundar hela året och skiter och ingen bryr sig om att ta upp skiten. Då förstod jag att han var riktigt dum i skalet och körde där ifrån. Skrev sedan en insändare i tidningen men det hjälpte ju bara min frustration för ögonblicket.
    Vad ska VI göra? vad kan vi göra åt detta? fan det skulle vara olagligt att smälla alla dagar utom nyår.
    Jag blir så arg av bara tanken. Har inte firat nyår på många år och tänker aldrig göra det heller. Den dagen skulle inte finnas.

Kommentera

