Nu öppnar Kvinnofridslinjen

Kvinnofridslinjen är en nationell stödtelefon för dig som utsatts för hot och våld. Du som är anhörig eller vän är också välkommen att ringa.
Många kvinnor behöver någon att tala med om sina upplevelser. Och alla frågor förtjänar ett svar.
Kvinnofridslinjens uppgift är att lyssna och ge dig professionellt stöd. Hos oss kan du få praktiska råd så att du kan förändra din nuvarande situation och ta dig vidare.
Vi som tar emot ditt samtal arbetar dagligen med dessa frågor och har erfarenhet av möten med kvinnor som utsatts för våld, kränkningar och sexuella övergrepp.
Du ringer oss gratis oavsett var du bor. Ditt samtal syns inte på telefonräkningen. Vi har tystnadsplikt och du kan välja att vara anonym.
Läs mer på
www.kvinnofridslinjen.se

Tfn: 020-50 50 50
Kvinnofridslinjen

Kvinnofridslinjen drivs av NCK:s kliniska enhet vid Akademiska sjukhuset på uppdrag av regeringen.



Publicerar nedan ett inlägg från en medlem av netlog-communityn. Du kan välja att läsa bloggen på följande länk också:
http://sv.netlog.com/PATRIK_EJVOR/blog/blogid=205483#blog

EN MINUT OCH ETT TELEFONSAMTAL

kan förändra ditt liv eller någons närstående liv.

Tveka inte, ring.

Jag vet av egen erfarenhet att när man hamnar i dessa situationer, behöver man verkligen hjälp.

Något som händer oss drabbade är att oftast försvinner våra vänner, dom vill inte se, vill inte lägga sig i, vet inte vad dom skall säga eller göra.

Känslomässigt så kanske dom inte mäktar med att se sin väns liv förstöras och hur livsglädjen försvinner i ansiktet.

I stället så möts dom av ett sönderslaget ansikte och en sargad själ.

Våran egen skam, rädsla och alla idiotiska påståenden om att man är dum i huvudet som stannar kvar.

Är inget annat än okunskap och rädsla hos den som uttalar dessa ord.

Därför är det bra för släkt, vänner och andra som bevittnar våld, hot, övergrepp eller annan situation som kräver en hjälpinsats, att ringa för att få råd och stöd.

Det är inget ovanligt att vännerna försvinner under dessa år, då man lever med livet som insats, och oförmögen att ta sig ur det.

Efteråt kan dom komma tillbaka när allt är över.

Med kommentaren: Åååååååååååh, vad stark du är som klarat dig ur detta.

Tänk om vi kunde vända på den trenden.

Så vi som är utsatta kan säga till vår vän efteråt:

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH, vad stark du var som hjälpte mig, när du såg min
oförmögenhet att ta mig ur detta.
Du räddade mitt liv.

Ensam hade jag aldrig kommit ur det så fort och hel.

Vem vet, du kanske hade stått vid min grav, istället för att sitta vid mitt köksbord.

Tack min vän. Kommer alltid att vara dig tacksam för att du hjälpt till att rädda mitt liv.

Min önskan är att i framtiden skall självbiografier och livsöden ha denna
röda tråden.

I stället för som i dag, min vän blundade och vände mig ryggen.

Men innan fick vi som är och varit utsatta höra hur dumma vi var och att det bara är att dra.

Att suga på denna karamellen känns.

Ejvor Eriksson
Chonburi Thailand
20 augusti 2008

Publicerat med ägarens tillstånd

Det här inlägget postades i Hälsa. Bokmärk permalänken.

Kommentera

